Мобілізація і військовий облік: експерти роз’яснили ОМС їхні повноваження та відповідальність
Оборонна і мобілізаційна робота, а також військовий облік громадян належать до компетенції державних органів та місцевого самоврядування. У зв’язку зі змінами до законодавства та продовженням в Україні особливого періоду, роль ОМС в цих процесах стає дедалі вагомішою.
Під час інформаційної сесії «Роль ОМС у процесах мобілізації та військового обліку» радники U-LEAD Тетяна Філатова та Андрій Дишлюк окреслили обов’язки органів місцевого самоврядування у виконанні мобілізаційних заходів та веденні військового обліку.
Один з ключових обов’язків ОМС під час мобілізації – забезпеченні організації оповіщення та призову громадян. Цей обов’язок покладається на ОМС згідно з Порядком проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.24 №560.
Забезпечення організації оповіщення та призову в частині повноважень виконавчих органів сільських, селищних міських рад передбачає:
- отримання розпорядження про проведення заходів мобілізації чи виклик резервістів;
- видання акту про проведення оповіщення;
- доведення що відома підприємств та установ, а також населення розпорядження про проведення заходів мобілізації чи виклик резервістів;
- оповіщення резервістів та військовозобов’язаних за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання, шляхом вручення повісток під їх особистий підпис;
- повідомлення про результати оповіщення та про відмову від отримання повісток, інформування про прибулих ВПО;
- забезпечення прибуття резервістів та військовозобов’язаних шляхом їх перевезення від дільниць оповіщення до пунктів збору.
Модераторка інформаційної сесії, радниця з питань децентралізації та місцевого самоврядування Регіонального офісу U-LEAD на Луганщині Тетяна Філатова наголосила, що представники виконавчих органів ОМС можуть бути включені до складу груп оповіщення розпорядженням РДА/МВА/РВА та на підставі розпорядчого акту виконавчого комітету місцевої ради. Проте, під час здійснення заходів оповіщення представника ОМС має супроводжувати поліцейський. Окрім того, Постановою КМУ від 16.05.24 №560 чітко фіксується, хто і коли має право вручати повістки:
«Повістки вручає уповноважена на це особа, у томі числі із складу групи оповіщення, якщо є представник ТЦК – то це робить він. В іншому випадку уповноважена на вручення повісток особа має бути призначена наказом керівника та мати посвідчення. Повістки вручають цілодобово за адресою місця проживання/реєстрації в межах громади».
Згаданою вище Постановою КМУ від 16.05.24 №560 також затверджені основні зразки документів – повістка, акт відмови, акт про факт догляду тощо. Зокрема, для встановлення факту догляду керівником виконавчого органу ОМС утворюється комісія.
Експерти також наголосили, що для здійснення повноважень ОМС у сфері мобілізаційної та оборонної роботи утворюється мобілізаційний підрозділ. І якщо до повномасштабного вторгнення ці функції як додаткові часто покладалися на інші підрозділи, то сьогодні такі структурні підрозділи варто створювати як окремі одиниці. При їх утворенні, визначенні функцій, прав та обов’язків ОМС рекомендовано дотримуватися норм Типового положення про мобілізаційний підрозділ органу державної влади, іншого державного органу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №587 від 27.04.2006 року.
Ще однією важливою сферою роботи ОМС, яка зараз викликає чимало запитань, є ведення військового обліку. Власне органи місцевого самоврядування згідно зі ст.33 Закону України «Про військовий обов'язок та військову службу» разом з іншими державними органами забезпечують функціонування системи військового обліку.
Спікер інформаційної сесії, радник з питань децентралізації та місцевого самоврядування Регіонального офісу U-LEAD на Дніпропетровщині Андрій Дишлюк зазначив, що конкретизує обов’язки ОМС щодо військового обліку Постанова Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 року №1487. В ній ідеться про ведення виконавчими органами сільських, селищних, міських рад персонально-первинного обліку призовників, військовозобов’язаних, резервістів.
Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад згідно цієї постанови забезпечують:
- ведення персонально-первинного обліку, у разі відсутності ТЦК та СП;
- взяття на персонально-первинний військовий облік громадян, які прибули на нове місце проживання;
- виключення з персонально-первинного військового обліку громадян під час їх вибуття;
- виявлення осіб, які проживають, і не перебувають в них на персонально-первинному військовому обліку;
- здійснення звіряння не рідше одного разу на рік облікових даних карток первинного обліку призовників.
У той же час за порушення правил військового обліку та організації призову на військову службу осіб із числа резервістів в особливий період ст.42 ЗУ «Про військовий обов'язок та військову службу» передбачено відповідальність керівників та інших посадових осіб органів місцевого самоврядування. Міру відповідальності передбачає ст.210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Це штрафи за порушення правил військового обліку та законодавства про оборону, військовий обов’язок і військову службу, мобілізаційну підготовку та мобілізацію:
- у мирний час: від 17 000 до 25 500 гривень, а за повторне правопорушення – від 25 500 до 34 000 гривень;
- в особливий період: від 34 000 до 59 500 гривень.
Також Андрій Дишлюк розповів про порядок актуалізації даних військовозобов'язаних та покроково показав цей процес для працівників ЦНАП, які проводять актуалізацію даних військовозобов’язаних через портал «Дія».
джерело інформації – https://association.kharkov.ua/aktyalne/novyny/2683-mobilizatsiia-i-viiskovyi-oblik-eksperty-roziasnyly-oms-ikhni-povnovazhennia-ta-vidpovidalnist